Επιστρέφουν στη μόδα οι εξορκισμοί: Πόσο χρεώνουν οι εξορκιστές

Μεγάλη άνθηση γνωρίζουν οι αγιασμοί και οι εξορκισμοί στη Γαλλία, τους οποίους δεν εκτελούν πλέον τόσο ιερείς, όσο ιδιωτικές εταιρείες και ελεύθεροι επαγγελματίες, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του ο Economist.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο Φιλίπ Μοσάτο, ιδιώτης εξορκιστής που αναλαμβάνει από αγιασμούς ενάντια σε έντομα και παράσιτα μέχρι και μέχρι και εξορκισμούς ανθρώπων. Για τους αγιασμούς σε διαμερίσματα χρεώνει 155 ευρώ, ενώ πολύ πιο ακριβά κοστίζουν οι εξορκισμοί σε ανθρώπους. Για πολλούς επαγγελματίες του χώρου, η αμοιβή αγγίζει ακόμη και τα 500 δολάρια ανά τελετή. Γνωστός εξορκιστής στο Παρίσι δηλώνει ότι κερδίζει έως και 12.000 δολάρια τον μήνα, κάνοντας εξορκισμούς ακόμη και τηλεφωνικά.
Γιατί όμως γνωρίζουν τέτοια άνθηση στη Γαλλία οι εξορκισμοί;
Σύμφωνα με τους ιδιώτες εξορκιστές, ο κόσμος τούς προτιμά γιατί προσφέρουν «ολοκληρωμένο πακέτο προνομίων», σε σύγκριση με τους ιερωμένους. Ο κ. Μοσάτο, για παράδειγμα, κάνει λόγο για «καταιγιστική ζήτηση» μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις στη Γαλλία στα τέλη του 2015. Σημειώνει, μάλιστα, ότι οι τρεις περιοχές της Γαλλίας με τους πιο επιρρεπείς κατοίκους στη μαύρη μαγεία είναι το Παρίσι, η Λυών και η Γαλλική Ριβιέρα, όπου η μαφία έχει έντονη παρουσία.
Η Αλεσάνδρα Νούτσι, η οποία που καλύπτει τα θέματα της Καθολικής Εκκλησίας, παρακολούθησε ένα σεμινάριο της Διεθνούς Ένωσης Εξορκιστών (IAE) στη Ρώμη και υπογραμμίζει ότι «σαφώς και μπαίνουν ολοένα περισσότερες ιδιωτικές εταιρείες στην ευρωπαϊκή αγορά» που χρεώνουν αδρά για τις υπηρεσίες τους. Ο λόγος είναι ότι καλύπτουν το κενό που έχει δημιουργηθεί μετά την απροθυμία των ιερέων να «κάνουν  την άχαρη δουλειά». Η εκκλησία εξακολουθεί να αδιαφορεί για τους εξορκισμούς παρά την ισχυρή ζήτηση που υπάρχει τελευταία.
Η ζήτηση είναι υπαρκτή αλλά οι λόγοι που βρίσκονται πίσω από αυτή είναι… αδιευκρίνιστοι. Σχεδόν οι μισοί από τους πελάτες που μένουν κοντά στο Παρίσι, για παράδειγμα, είναι μετανάστες –και κυρίως Αφρικανοί που προτιμούν τους «χαρισματικούς εξορκιστές» από τους ιερείς, ακόμη και αν πρέπει να πληρώσουν. Πολλοί βέβαια, αγοράζουν την υπηρεσία για την εμπειρία του να ζήσουν από κοντά έναν εξορκισμό –και όχι για τα (υποτιθέμενα) οφέλη αυτά καθ’ αυτά. Πολλοί στρέφονται στους ιδιώτες επειδή είναι πολύ πιο εύκολο να τους εντοπίσουν στο Internet και να παραγγείλουν τις υπηρεσίες τους online.
Μπορεί σαν κλάδος οι εξορκισμοί είναι αρκετά εξειδικευμένος, αλλά έχει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης επειδή δεν έχει θρησκευτικό χαρακτήρα όταν οι υπηρεσίες προσφέρονται από ιδιώτες ή επιχειρήσεις. Και αυτό είναι ιδιαίτερα ελκυστικό για τους μετανάστες.
Οι κίνδυνοι του επαγγέλματος, βέβαια, είναι πολλοί: κατά καιρούς αναφέρονται θανατηφόρα περιστατικά στη διάρκεια των εξορκισμών ανθρώπων –ιδίως παιδιών. Οι πιο υπεύθυνοι επαγγελματίες εξηγούν ότι πριν τον εξορκισμό θα πρέπει ο «ασθενής» να έχει απευθυνθεί πρώτα για ιατρική ή ψυχιατρική διάγνωση.
Συνήθως, σημειώνει ο Economist, όσοι ζητούν αυτού του είδους της υπηρεσίες πιστεύουν ότι οι εξορκισμοί έχουν κάποιο αποτέλεσμα –όπως όσοι απευθύνονται στις χαρτορίχτρες ή τους αστρολόγους. Και το όφελος προκύπτει πρωτίστως από το γεγονός ότι οι ασθενείς πιστεύουν στην ευεργετική επίδραση αυτών των υπηρεσιών –κάτι σαν αυθυποβολή δηλαδή– το οποίο έχει εφαρμογή σε πάρα πολλούς τομείς.
TAG